En ung gutt satte seg ned på en benk i parken, og fisket frem mobiltelefonen fra lommen. En eldre mann satt seg på den andre enden av benken, så på gutten og ristet på hodet. Det var så man kunne høre ham si ”ungdommen nå til dags…” uten at leppene hans formet ordene.
Den unge gutten tastet inn et nummer og holdt telefonen mot øret. Den eldre herren kunne ikke la være å lytte til samtalen, nysgjerrig som han var.
”Ja, unnskyld meg, frue, jeg lurte på om jeg kunne få jobben med å klippe plenen din?” spurte gutten høflig.
Mannen ble overrasket, og måtte anstrenge seg for å høre stemmen til kvinnen som svarte.
”Jeg har allerede en som klipper plenen min”, hørte han henne si.
”Men frue, jeg vil klippe plenen din for halvparten av det du betaler den som gjør det i dag”, forsøkte gutten seg.
”Beklager, men jeg er veldig fornøyd med den som gjør det i dag”, insisterte kvinnen.
”Men frue, jeg vil feie trappen og oppkjørselen din, ja til og med fortauet foran huset ditt. Jeg vil trimme buskene og luke i bedene dine hvis du gir meg jobben”, maste gutten.
”Nei, takk” hørte han kvinnen si før linjen ble brutt.
Den gamle mannen så mot gutten, nikket fornøyd og sa: ”Jeg liker holdningen din, gutten min. Det virker som om du er interessert i å arbeide, så jeg vil gjerne tilby deg jobben med å klippe min plen, feie fortauet, luke og trimme buskene.”
”Nei takk” svarte gutten raskt.
”Men jeg forstår ikke – du ba jo omtrent på dine knær om en tilsvarende jobb akkurat nå”. Mannen var åpenbart forvirret.
”Nei, jeg ville bare sjekke hvor fornøyd hun var med jobben jeg allerede gjør. Det er jeg som klipper plenen for damen jeg akkurat snakket med.”
Dette er hva jeg vil kalle kreativ egenvurdering, og er et eksempel til etterfølgelse. Ikke nødvendigvis ved å utgi seg for å være en annen, men ved å vise genuin interesse for om folk er fornøyde med tjenester og produkter du leverer. I dag er konkurransen større enn noensinne. Mennesker som hele tiden forbedrer seg og leverer mer enn forventet, vil alltid ligge et steg foran.