26.01.2016

Anton kommer til himmelen

thank-you

Anton var nyankommet i himmelen, og han ble møtt av St. Peter og vist rundt. De kom først inn i en stor lagerhall; et enormt arbeidsrom fylt med engler. St. Peter stoppet foran den første seksjonen, og sa:

”Dette er mottakskontoret. Her blir alle bønner og ønsker fra menneskene på jorden mottatt og sortert.”
Anton så på alle englene som sorterte store papirark med bønner og hjertesukk fra alle menneskene i verden. Her var det virkelig travelt, og ingen av englene enset verken Anton eller St. Peter.

De gikk videre og kom til den andre seksjonen, og St. Peter forklarte: ”Dette er pakke- og leveringsseksjonen. Her pakkes all hjelp og velsignelser folket har bedt om og sendes til levering på jorden.” Anton var overrasket over hvor travelt det var her også. Hundrevis på hundrevis av engler jobbet på spreng, og samlebåndet som sendte pakkene ut av rommet så ut til å gå varmt.

De gikk videre til det borteste hjørnet av det enorme rommet. Her stoppet de foran en ensom engel som satt og stirret ut i rommet.

”Dette er seksjonen for tilbakemelding og anerkjennelse,” fortalte St. Peter stille.

”Hvorfor er det ikke noe å gjøre her?” spurte Anton forbløffet.

”Det er trist,” svarte St. Peter. ”Når menneskene har fått det de har bedt om, er det svært få som sender oss en tilbakemelding.”

”Hvordan gir man tilbakemelding når man har fått svar på sine bønner og ønsker?”

”Det er ganske enkelt,” svarte St. Peter. ”Det er bare å si takk.”

Tilbakemeldinger er avgjørende for forbedring. Hvordan skal du endre deg, forbedre deg eller gjøre ting annerledes hvis du ikke får vite hva du kan gjøre bedre? Og hvordan skal du vokse, skinne og utvikle dine gode sider hvis du ikke får vite hva du gjør bra?

Tilbakemeldinger handler også om vårt behov for å bli sett og anerkjent av mennesker som betyr noe for oss. Får du ikke nok tilbakemeldinger sier du? Du er ikke alene! En undersøkelse jeg leste om for en stund tilbake viste at seks av ti arbeidstakere får for lite tilbakemeldinger fra sin leder (mindre enn en i uken!). Mange klager også på kvaliteten på tilbakemeldingene. Å gi gode tilbakemeldinger er en kunst. Det krever menneskekunnskap, empati, oppmerksomhet og tilstedeværelse, for å nevne noe.

Lykke til med tilbakemeldingene. Takk for at du tok deg tid til å lese 🙂

  1. 1

    truls

    30.01.2016

    Herlig kronikk med et svært godt poeng, Vibeke. Keep em coming 🙂

    Varm helgehilsen

    Truls

  2. 2

    Vibeke Holtskog

    31.01.2016

    Takk for hyggelig melding, Truls 🙂 Jeg gir meg ikke med historiene med det første! Vibeke

Your email address will not be published. Required fields are marked *