25.01.2017

Den tomme såpeboksen

Et stort kosmetikkselskap fikk en klage fra en forbruker. Hun hadde kjøpt en av deres mest populære såper, men da hun åpnet forpakningen, oppdaget hun at boksen var tom.

Ledelsen tok klagen på alvor, og fant fort ut hvor problemet lå. Samlebåndet som fraktet alle eskene med produkter til distribusjonsavdelingen, hadde ingen måte å fange opp tomme bokser på. Redde for at dette skulle skje igjen, ba ledelsen en gruppe ingeniører om å løse utfordringen.

Ingeniørene gikk raskt i gang med å utvikle en gjennomlysningsmaskin med to store, høyoppløselige skjermer. To personer ville bemanne maskinen, og fjerne eventuelle tomme bokser fra samlebåndet før de nådde distribusjonsavdelingen.  

Ingeniørene jobbet raskt og effektivt med planene, og selv om dette ville koste selskapet dyrt, ville det være verdt det. Flere slike klager fra forbrukerne ville være dyrere på sikt.

I mellomtiden fikk en av arbeiderne som jobbet i produksjonsavdelingen høre om problemet. Han kom raskt på en annen løsning. Han kjøpte en kraftig industriell elektrisk vifte, og satte den ved siden av samlebåndet. De tomme boksene som passerte, ble blåst av samlebåndet, og problemet var løst. 

Har vi en tendens til å komplisere for mye? Noen ganger kan løsningen være enkel, og rett foran nesen på oss. Å spørre andre til råds kan gi oss et helt nytt perspektiv på utfordringene. Uansett yrke eller erfaring; det er kloke hjørner i alle hoder.

Jeg synes også historien er en god påminnelse om å gjøre det beste ut av det vi har. I stedet for å irritere oss over alt vi mangler og alt som ikke fungerer, ha heller fokus på de ressursene vi har og hvordan vi kan utnytte disse på best mulig måte. Små justeringer i rutiner og arbeidsmåter kan gi gode resultater. Spesielt i endringsprosesser kan dette være lurt å huske på.

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *