20.02.2017

Datamaskiner vs biler

Denne historien har flere ganger sirkulert på Internett – dog begynner det å bli en stund siden sist jeg snublet over den. Og om den er sann eller ikke, det kan jeg ikke uttale meg om:

På en datamesse rundt 1997-1998, sammenlignet Bill Gates i Microsoft datamaskinen og bilindustrien. Han sa at “hvis General Motors hadde holdt tritt med teknologien som dataindustrien gjør, ville vi alle ha kjørt rundt i biler som kostet tjuefem dollar og som gikk 1000 kilometer på literen!”

Som svar på denne påstanden, skal General Motors ha sendt følgende pressemelding (utdrag).

”Hvis GM hadde utviklet teknologi som Microsoft, ville vi alle ha kjørt biler med følgende egenskaper:

  • Uten grunn ville bilen krasje to ganger om dagen, og du ville ikke ha en anelse om årsaken.
  • Noen ganger ville bilen dø på motorveien uten grunn, og du ville bare akseptere dette, starte den på nytt og kjøre på.
  • Funksjoner som blinklys, vindusvask og girskifte ville spørre deg ”Er du sikker?” før du fikk gjort noe.
  • Noen ganger, uten grunn, ville bilen ha låst deg ute og nektet å slippe deg inn før du løftet dørhåndtaket, vred om nøkkelen, og grep tak i radioantennen samtidig.
  • GM ville kreve at alle bilkjøpere måtte kjøpe et Deluxe veikart (som ble laget av et GM datterselskap), selv om kunden verken trengte eller ville ha dette. Forsøk på å kjøre uten kartet ville umiddelbart føre til at bilens ytelse ville avta med femti prosent eller mer.
  • Hver gang GM introduserte en ny modell, ville bilkjøpere måtte lære å kjøre på nytt, fordi ingen av kontrollene ville operere på samme måte som i forrige bil…”

Å svare på tiltale er av og til helt nødvendig. Og noen ganger veldig deilig. Jeg liker det amerikanske uttrykket: Don’t get mad – get even. Dessverre kommer jeg selv nesten alltid på de “kjappe” kommentarene etter at situasjonen har passert – og når jeg tenker tilbake på hva jeg burde ha sagt eller gjort.

Heldigvis er jeg ikke alene om å ha det slik.

I disse tider ser jeg tydelig at det er behov for kurs i både retorikk, kommunikasjon og lytting rundt om i verden. For hvor viktig er det ikke å vite mer om hvordan man skaper tillit? Om hvordan man får troverdighet? Om hvordan man på best mulig måte når frem med budskapet sitt? Ja, de svarene burde være ettertraktet for mange av oss, både politikere og vanlig “dødelige”.

Your email address will not be published. Required fields are marked *